wtorek, 26 marca 2013

Pisankowe wzory

Zauważyłam na blogu zapytania o wzory do pisanek skrobanych. Jak ciężko jest o taki wzory wiem, bo sama nie raz próbowałam takie znaleźć. Dlatego postanowiłam sporządzić tego posta.
We wzornictwie ludowym pojawiają się stylizowane motywy roślinne: gałązki, drzewka, kwiaty oraz gwiazdy, a przede wszystkim formy znaków solarnych (krzyż, swastyka).  Każdy motyw ma swoje znaczenie. Więcej na ten temat poczytać można np. tutaj: <klik>
Wzory, z przykładem na pisance:
1. Najbardziej tradycyjne motywy solarne:
Najprostszy, bardzo tradycyjny:


Nieco trudniejsze swastyki:


I trikwetr:


2. Prosty motyw geometryczny:


3. Motywy kwiatowe:





4. Z gałązkami wierzby:


5. Kwiatowe z ozdobnymi bokami
Motyw kwiatowy (gwiezdny) jest z przodu i z tyłu pisanki, boki ozdobione wstęgą:



Wstęgi:



6. I na koniec jeszcze 2 motywy kwiatowe już na samych zdjęciach:



10 komentarzy:

  1. To piękna sztuka zdobienia , choć wcale nie łatwa.
    Wolę ją jednak niż oklejanie jajeczek serwetkami lub cekinami.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się podobają te takie serwetkowe, ale raczej w ramach stroiku niż do święcenia.

      Usuń
  2. Skrobanie to trudna sztuka.Ale pisanki wykonane w tradycyjny sposób mają swój niepowtarzalny charakter i nie dają się porównać absolutnie z niczym

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczny efekt, świetne są, ja w tym roku odbijałam wzory roślinne, więc miałam dużo mniej roboty.
    Pozdrawiam i wesołych po świętach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie z roślinkami odbitymi też są piękne. Dziękuję i również pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Ślicznie dziękuję za czytelne wzory. W zamian rewanżuję się "ułatwieniem" skrobania. Rozpuszczam kwasek cytrynowy w wodzie mniej niż płaska łyżeczka na 50 g wody i skalpelem rysuję fragment wzoru, osuszam chusteczka i skalpelem przeciągam jeszcze raz skalpelem. Odkrywa się lekko biała skorupka. Wzorek na skorupce jest bardziej płaski. Potem smaruję lekko tłuszczem . :) aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo i dzięki za radę. Będę musiała nad tym pomyśleć. Zaciekawił mnie ten sposób :)

      Usuń
  5. Nie miałam pojęcia że są takie wzory, projekty do drapanek

    OdpowiedzUsuń
  6. Każdy rejon ma inne nasze opolskie muszą zawierać głównie kwiat niezapominajki i charakterystyczne koronki zachęcam do obejrzenia moich kraszanek. Pozdrawiam www.pomysłyjustyny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń